Hverdag og skole på La Bourguette

Børneskolen

Skolen ligger i en lav bygning ved siden af den store gamle bygning, der hedder La Bourguette. I den gamle bygning bor eleverne. De har deres egne værelser. Desuden findes der køkken, mødelokaler og kontorer til det pædagogiske personale og plejepersonalet.

Den pædagogiske ide er, at børnene i hverdagen skal være tæt  på naturen, jorden, produktion af fødevarer, bagning og  dyrene og i det hele taget leve med den rytme årstidernes og vekslen mellem dag og nat giver. På den måde kommer de nærmere sig selv og livet. I forbindelse med de aktiviteter de tilbydes, er der ikke noget pres om at deltage. De kan deltage så meget, de kan klare og vælger selv hvornår og hvordan de deltager. Det er en pædagogik med meget individuel frihed for nogle børn, der er ramt af alvorlige autistiske forstyrrelser. Kun et af børne har et nogenlunde sammenhængende sprog. De andre kan slet ikke tale.

Denne pædagogik er meget anderledes en den måde, mange andre autister lever på, hvor man strukturerer deres hverdag ned i detaljer.

Psykiateren kommer fast en dag om ugen og er desuden med i samtalerne med børnenes familier. Fredag er den ugentlige konsultationsdag, hvor børnenes sundhed, liv og hverdag gennemgåes sammen med det pædagogiske personale.

Der afholdes regelmæssigt tværfaglige behandlingsmøder og der holdes  regelmæssigt møder med forældrene om børnenes liv og trivsel.

I skolen arbejdes der med kreativ udfoldelse. Børnene tegner og maler i små grupper og modtager støtte og inspiration i processen fra pædagogerne.

I bageriet er der  hver dag en gruppe, der er i gang med at bage brød og kager. Brødet skal være færdigt til frokosten.

Pædagogerne er dygtige til at hjælpe børnene med at holde fokus og respektere, at der tales om andre end dem selv. Hvis et barn med forstyrrende adfærd obstruerer  roen og rytmen på mødet, påtales det venligt og bestemt.

Anais hverdag på La Bourguette

Anais der er 11 år gammel. Hun bor og går i skole på La Bourguette. Hun har ikke noget sammenhængende sprog. Men er enkelte gange hørt ytre enkeltstående ord.

På La Bourguette er der både æsler og heste og flere af børnene er med til at passe dem.  Anais går hver morgen efter morgenmaden sammen med sin pædagog over til hestene og er med til at trække dem fra staldene til engen. Hun ledsages af  en pædagog, der hjælper hende med at føre æslet fra stalden hen til engen. Da hun slipper æslet løs på engen er Anais tydeligt begejstret  med smil, høje lyde og ivrige bevægelser.

Bagefter ordner hun sammen med pædagogen forskellige redskaber til heste og æsler i stalden.

Ved frokosttid mødes hun sammen med de andre børn og unge, der skal spise på terrassen mellem skolen og bageriet.